lördag 6 februari 2016

Alla dessa minnen.

06/02/16 Alla dessa minnen, tankar och funderingar som rusar fram i min hjärna mycket pga omständigheterna där jag ibland letar efter en förklaring till vad som sker och har skett i det som kallas för tillvaron i livet.Något som jag bitvis tar jag ganska lätt på för stunden i dessa frågor om ett liv som uppenbart kan avsluta allt man kände till på bråkdelen av en sekund utan den minsta förklaring till varför om man som anhörig till en avliden i sjukdom eller olycka mm inser att allt är föränderligt oavsett om vi sedan vill detta eller ej.Lite som att existera i något som passerade framför en som någon form av spelfilm där man var åskådare och fick en besynnerlig känsla av att inte längre höra hemma i denna värld som nu ändå utspelar sig framför ens ögon.Ungefär som när ett UFO gör ett kort stop i denna värld för att sedan försvinna lika snabbt som det dök upp.En klart orealistisk känsla med andra ord som gör sig påmind mellan varven och där man ibland måste andas ut och in som någon form av förprogrammerad maskin för att orka med tillvaron överhuvudtaget.En känsla av apati och hopplöshet som är bortom all logisk förklaring där man likt en skeppsbruten individ på ett stormande hav försöker klamra sig fast vid precis allt som kan hålla en flytande rent psykiskt om så bara för en liten stund till.

Och mitt i allt detta står då busfröet Fonzie Bulldog som den förträffliga inspirationskällan han nu är och ser ut som om han undrade varför husse i form av Pelle kanske beter sig aningen besynnerligt mellan varven när han ovanpå detta inte heller sett till lilla solstrålen Carina på en bra tid tillbaka.En Fonzie Bulldog som är en positiv länk mellan det som varit och det som är när Fonzie mycket riktigt var som en kylskåpsmagnet i Carinas vardag och inte lämnade henne för en sekund där han nu agerar stöttepelare i min vardag utan att förmodligen inte ha en minsta aning om detta.En liten Fransk Bulldog med personlighet så det både räcker och blir över där hans infall många gånger är både förvånande och upplyftande när han med stor förmodan helt klart vet sin plats och status i tillvaron beroende på hans fenomenala förmåga att kunna tala om vad han vill och när han vill detta på sitt eget hundspråk.Tro jag det att uttrycket, hunden är människans bäste vän har en stor dos av sanning i sig.

Carina fick mitt kors med sig runt halsen in i denna himmel som jag naturligtvis hoppas att hon hamnade i där jag idag lyckades hitta ett identiskt kors i en guldsmedsbutik.Ett kors som bildar en form av tillhörighet och identifikation mellan oss två där vi nu vistas på två helt skilda existensiella plan och där jag i en tro vill att dessa kors då ska bilda en osynlig bro mellan detta liv och det som eventuellt komma skall där nu lilla solstrålen Carina förhoppningsvis redan vandrar fram befriad från allt ont som plågade henne i detta liv.Kan ju tyckas vara en liten tröst men när denna tröst i form av dessa två kors på varsin plats om det vi kallar för livet för stunden är både större och längre än t ex Kinesiska Muren rent tankemässigt för mig själv så duger det nog så gott rent moraliskt för att orka med dagarna som kommer och går.

Är för den skull inte mer religiös än många andra skulle jag inbilla mig men när jag i detta liv lever i en värld som jag anser är allt annat än normal med oändligt av orättvisor och plågeri i form av krig, sjukdomar och andra orättvisor mm många gånger beroende på var i världen vi är födda till detta liv så är ju denna tro enligt min egen version en klar livboj i livet och har så varit sedan yngre år där detta nu inte dykt upp som någon form av akut tro som annars är vanligt förekommande i svårare stunder hos många i befolkningen.Så i morgon blir det ett besök i självaste kyrkan som jag inte besökt sedan vi gifte oss en gång i tiden där jag nu ska sitta och höra när man läser upp Carinas namn som en form av hyllning till denna fantastiska människa som vandrade vid min sida under alla dessa år.Något jag inte tänkt missa med andra ord även om det så skulle regna småspik hela dagen lång.

Over and Out för denna gång från Fonzie Bulldog och Pelle med Carina i sin himmel.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar