torsdag 10 december 2015

Windows Datorer och dess kryptiska funktioner.

Naturligt beroende av fungerande telefoni i dagens samhälle när man av någon anledning inte vill släppa den fasta telefonen som bla även har en mycket bra fungerande ADSL till detta Internet med en hastighet som är fullt jämförbar med bredbandsuppkoppling så får denna fasta uppkoppling leva kvar även om mobilen naturligtvis ligger i hård konkurrens om denna fasta telefons vara eller icke vara.

När man då kommer upp en morgon och ser att nätuppkopplingen på skärmen har stängt ner blir man naturligtvis frågandes om resterande telefoni även har kopplat ur för stunden vilket den ytterst sällan har gjort. Anledningen till felet är i detta fall Windows 8.1 och dess samarbete med en VPN service som fungerar lite som det själv vill ibland de gånger denna VPN service mister kontakten med sin leverantör och då bestämmer med Windows att ingen nätuppkoppling överhuvudtaget ska ske när det borde koppla över till den helt vanliga nätleverantören eftersom datorn är programmerad att göra så.

Detta hade då skett i morse ännu en gång där Windows även uppdaterat datorn trots att jag bockat av detta i systemet när jag själv vill ha koll på vad som laddas ner från detta Windows.Eftersom nu datorn gav instruktioner om att diverse uppdateringar var gjorda fanns ju även farhågor att Windows 10 installerats vilket jag för stunden inte alls är intresserad av när jag redan provat detta operativsystem som jag anser behöver en del förbättringar rent registermässigt för funktionens skull innan jag hoppar på det tåget igen.

Några Windows 10 buggar är ett klart fulare ikonupplägg som verkar vara hämtat från ett betydligt äldre Windows system samt en klart trögare uppstart som redan är känd av Windows där det finns mängder av förslag för att komma runt denna tröga uppstart vilket jag inte är det minsta intresserad av när jag begär att operativsystemet ska fungera från början och inte efter mängder med diverse modifikationer samt uppdateringar.

Nu är jag tyvärr inte ensam om att sköta denna dator där även Fonzie Bulldog ibland verkar tycka att det bör ändras om lite när han ställer sig med framtassarna på tangentbordet och diverse roligheter äger rum när datorn naturligtvis tolkar detta som ett givet kommando.Möjligt att han försöker beställa mer hundgodis via Ebay, vad vet jag.

Apropå teknik och framtidsvisioner så kan du nedan kan du se hur man 1939 trodde att folk skulle gå klädda runt år 2000.


Annars är huvudet på Pelle fullt av tankar som snurrar runt just nu där det pga omständigheterna ibland är svårt att prioritera vad som är verkligt och viktigt beroende på omständigheterna för stunden med tanke på situationen med lilla älsklingen och matten Carina.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar